Conceptele pe care vom încerca să le acoperim sunt :
  • Scenariului de cursă „real” pas cu pas
  • Elemente ale raliului de regularitate pentru vehicule istorice
  • Echipamente și abilități necesare pentru a începe
  • Pentru cine este cu adevărat această disciplină
  • De unde să începeți
Să începem cu o definiție de bază a ce reprezintă evenimentele de tipul raliurilor de regularitate :

Iată cum definește FIA (Fédération Internationale de l’Automobile) raliul istoric al regularității:

„Viteze medii, cronometraje și foi de test de regularitate: acestea sunt ingredientele de bază pentru un raliu de regularitate... Pentru pasionații care participă la această formă alternativă de raliu, timpul impus pentru un anumit sector devine o obsesie și, în mod intrigant, responsabilitatea pentru precizia si acuratețea cad nu atât în sarcina șoferului, ci a copilotului. Viteza maximă este înlocuită de atenția la detalii și control, rolul principal revenind copilotului care trebuie să urmărească road-book-ul și să efectueze calcule, impunând un ritm șoferului, astfel încât să se respecte cât mai exact viteza medie impusă pe etape.”

Pe înțelesul tuturor, asta înseamnă :

La startul evenimentului fiecare echipaj va primi un roadbook (harta ce cuprinde indicațiile pentru drumul ce trebuie urmat). Raliul este împărțit pe zile, iar zilele pe etape (de obicei 2, una înainte și una după prânz).

Fiecare etapă trebuie parcursă într-un interval de timp prevăzut de organizator, astfel încât fiecare participant trebuie să respecte timpul impus pentru finalul unei etape (adică nu mai devreme sau mai târziu). Pe parcursul unei etape, veți avea mai multe teste de regularitate (secțiuni de cursă).

Primul obiectiv este să urmezi cu exactitate drumul și să finalizezi întreaga etapă cât mai aproape posibil de intervalul de timp prevăzut. (pot exista mențiuni ale organizatorului care să permită sosirea în avans la finish-ul unei etape).

Exemplu: aveți o etapă de 200 km pe care trebuie să o finalizați în exact 5 ore. Timpul dumneavoastră de start este 12:15:00, asta înseamnă că trebuie să ajungeți la finish-ul etapei fix la ora 17:15:00. Fiecare minut complet în plus sau în minus față de timpul de referință va reprezenta o penalizare.

Al doilea obiectiv este de a fi cât mai precis în cadrul testelor de regularitate. Ce înseamnă asta? Înseamnă să parcurgi distanța unui test cât mai aproape de timpul ideal calculat pe fiecare metru de distanță parcursă. Calculele se bazează pe viteza medie impusă de organizator pentru fiecare test de regularitate.


Ce înseamnă TIMPUL IDEAL :

(Exemplu: Avem un test de regularitate de 12 km care va trebui parcurs cu o viteză medie de 36 km/h. Organizatorul poate avea puncte de măsurare oriunde pe parcursul acestei distanțe, nu doar la finalul ei. Cum calculăm ? 36km/60min(3600sec) = 3600m / 3600sec = 10m/ s. Astfel, să presupunem că primul punct de măsurare este la 5km iar al doilea la sfârșitul probei (km 12). Asta înseamnă că timpul ideal la primul punct de măsura este de 500 de secunde = 00:08:20 (8 minute și 20 de secunde), iar la finalul probei 1200 de secunde = 00:20:00 (20 de minute).

Orice secundă sau parte dintr-o secundă diferență față de timpul ideal se traduce într-o penalizare. (În exemplul dat, dacă ajungeți la primul punct de măsura în 00:08:23,3 – rezultă o penalizare de 3,3 puncte)

La sfârșitul unui eveniment, echipajul cu cele mai puține puncte de penalizare va fi declarat câștigător.

Sună complicat ? Vă asigurăm că nu este, și, odată înțelese regulile, evenimentele de regularitate devin un ”joc” captivant ce permite pasionaților de mașini istorice să se bucure de autoturismele lor în deplină siguranță, adăugând plăcerii de a conduce o mică provocare, precum și o componentă de competitivitate.

Scenariul unei curse :

Să presupunem că avem un scenariu de cursă „real”. Aveți de parcurs o distanță de 200 km, pe care trebuie să o parcurgeți în exact 5 ore .

În acei 200 km, aveți 3 teste de regularitate , fiecare test având propria lungime și viteza medie de menținut, prin urmare, perioada de timp pentru fiecare zonă va fi complet diferită!

În mod teoretic, dacă conduceți cu o viteză medie de 40 km/h ar trebui să puteți termina întreaga distanță în exact 5 ore.

Însă, provocarea începe în zonele de regularitate pentru că vitezele medii nu sunt de 40 km/h. Poate fi 35, 42, 49 km/h etc. Și lungimile fiecărei zone sunt, de asemenea, diferite. De reținut este faptul că niciodată viteza medie impusă pe parcursul unui test de regularitate nu va depăși 50 km/h, indiferent de categoria de drum.

Cele mai frecvent folosite metode a lua startul unui test de regularitate, sunt :

Pre-timing - organizatorul prevede în mod expres un timp de start în proba respectivă pentru fiecare echipaj (acesta va fi specificat pe Timesheet astfel : Start TR1 – 30 de minute după startul etapei. De exemplu, dacă startul etapei a fost la ora 12:01:00 , înseamnă că trebuie să intrați pe proba specială fix la ora 12:31:00)

Start cu arbitru - la startul probei va fi un arbitru care permite intrarea pe zona de regularitate și notează pe Timesheet timpul de start.

Intrare liberă – fiecare participant poate intra oricând intr-o probă, timpul fiind citit prin alte mijloace (baliză, GPS, etc...)

Să ne întoarcem la exemplul nostru : să presupunem că în cei 200 de km ai etapei , avem 4 legături și 3 zone de regularitate, distanța fiind împărțită astfel :

0-20 km – tronson de legătură

20-40 km – zona de regularitate (TR1) cu viteza medie impusă de 32 km/h

50-90 km – tronson de legătură

90-140 km – zona de regularitate (TR2) cu viteza medie impusă de 47 km/h

140-170 km – tronson de legătură

170-180 km – zona de regularitate (TR3) cu viteza medie impusă de 42 km/h

180-200 km – tronson de legătură

Primul lucru pe care trebuie să îl faceți este să calculați timpul ideal pentru fiecare test de regularitate, după cum urmează :

(Test de Regularitate nr. 1) TR1 : 20(km)/32(km/h) = 20 x 3600/32 = 2250 sec sau 37 min 30 sec

(Test de Regularitate nr. 2) TR2 : 50(km)/47(km/h) = 63 min 49 sec

(Test de Regularitate nr. 3) TR3 :10(km/42(km/h) = 14 min 17 sec.

Perioadele de timp pentru legături depind de modalitatea în care este stabilit timpul de start pentru testele de regularitate. Secțiunile de legătură sunt cele pe parcursul cărora fie recuperați din timpul pierdut, dacă sunteți în întârziere, fie așteptați, dacă sunteți înainte de timpul vizat.

De reținut este că în niciun moment nu puteți încălca regulile de circulație pe drumul public, altfel conduceți cât de repede doriți (dacă este necesar).

Întorcându-ne la exemplul nostru, să spunem că startul cursei este la ora 12:00:00. De regulă, mașinile pleacă la intervale de 1 minut, în funcție de numărul de concurs. Astfel, mașina nr. 1 va lua startul la 12:01:00, mașina nr. 2 la 12:02:00 ș.a.m.d.

Conform Timesheet-ului primit la începutul cursei, primul test regularitate începe la km 22, iar timpul de start în primul test de regularitate este la 25 de minute după startul etapei. Asta înseamnă că mașina nr. 1 trebuie să ajungă la startul TR1 la ora 12:26:00 (12:01:00 + 25 de minute). Calculând, înseamnă că deplasarea până în acel punct ar trebui să se facă cu o viteză de 48 km/h = (20 x 3600)/1500 sec (25 de minute).

Puteți ajunge mai devreme la startul Testului de Regularitate dar este foarte important să începeți parcurgerea acestuia exact la timpul dumneavoastră de start. Așa cum am arătat mai sus, viteza pe TR1 este de 32km/h. Astfel, de la startul probei, trebuie să începeți să rulați cu o viteză MEDIE perfectă de 32km/h. A ține viteza medie perfectă înseamnă a respecta timpul ideal.

Nu sună așa de complicat, nu ? Dar distracția abia acum incepe !

Combinați-vă abilitățile de conducere cu viteze reale, calcule și adăugați factori precum:

Conditiile de trafic

Conditii meteo diverse

Diferite suprafețe de drum

Secțiuni lungi de conducere

Oboseală

Dificultate probelor de regularitate (schimbare de viteza medie, respectarea limitarilor de viteza intalnite pe traseu, teste de tipul „proba in proba”)

De asemenea, luati in calcul drumul care va este necunoscut; aveti doar un roadbook si timesheet-ul dupa care trebuie sa va ghidati.

Probele pot fi in orase, unde traficul si gasirea traseului sunt o adevarata provocare, poate fi un drum de munte, cu urcari, coborari sau ace de par, puteti intalni limitari de viteza sau semne de STOP. Totul devine o adevărata aventura care pune la incercarea atat abilitățile de condus cat si talentul si atentia copilotului. Încercați acum să „țineti pasul” cu orarul calculat. Dintr-o data, nu va mai fi asa de usor de pastrat o viteza medie de 38km/h pe intreaga distanta a unui test de regulariate.

Cui sunt destinate raliurile de regularitate ?

Dacă ești genul de persoană care tânjește după viteze mari, viraje strânse, masini tunate si motoare turate... atunci probabil că raliurile de regularitate vor fi „prea plictisitoare” pentru tine.

Raliurile de regularitate sunt evenimente dinamice destinate masinilor istorice, fara sa fie nevoie de modificari sau aparatura speciala, fiind un adevarat „joc” de strategie si precizie, in care echipaje formate din pilot si navigator trebuie sa lucreze impreuna pentru obtinerea unui rezultat cat mai bun.

Concepute ca un mod distractiv de a petrece timpul, evenimentele de regularitate sunt un motiv sa conducem masinile pe care le iubim, sa ne bucuram impreuna cu alti pasionati de un drum frumos si sa profitam la maxim de momentele de socializare de pe traseu.

Daca v-am facut curiosi, va asteptam alaturi de noi sa descoperiti raliurile de regularitate si sa creati amintiri de neuitat la volanul masinii dumneavoastra clasice.